Mopedförsäkring på förälder - vad gäller?

Detta gäller för mopedförsäkring och vem som bör stå på försäkringen.

Uppdaterat: 21 november 2024

Man kan ha vissa frågor när man tecknar en mopedförsäkring, särskilt när det handlar om ungdomar och deras vårdnadshavare. Många undrar om det är möjligt eller ens lämpligt att skriva en mopedförsäkring på en förälder istället för den faktiska brukaren av mopeden. Här reder vi ut vad som gäller enligt lag och försäkringsbolagens regler, samt vilka risker det innebär att göra fel.

Grundregel: Ägaren och brukaren ska vara samma person

Den viktigaste principen när det gäller mopedförsäkringar är att alla användare av fordonet anmäls till försäkringsbolaget. Detta är en regel som försäkringsbolagen strikt följer, och av goda skäl. Försäkringsbolagens bedömning av risk bygger på vem som faktiskt använder fordonet, och om det inte stämmer överens med vad försäkringstagaren uppger kan det leda till problem med att få ut ersättning vid skador eller stöld.

När det gäller mopedförsäkringar är det inte bara viktigt att ägaren och försäkringstagaren är samma person – det är också avgörande att den som faktiskt kör mopeden är den som angetts som brukare till försäkringsbolaget. Många försäkringsbolag har strikta regler kring detta, men det innebär också att det kan uppstå svårigheter att få ersättning vid skador om någon annan än ägaren kör mopeden utan att försäkringsbolaget har informerats om detta först.

Om huvudsakliga föraren är under 18 år

Om den huvudsakliga föraren som ska använda mopeden är under 18 år, så ska vårdnadshavaren eller föräldern stå som försäkringstagare, men den underåriga måste anmälas till försäkringsbolaget som brukare av mopeden. När den underåriga har blivit 18 år, ska försäkringen flyttas över till denne, enligt principen ovan.

Riskerna med felaktigt försäkringsupplägg

Om en förälder står som försäkringstagare trots att det är deras son eller dotter (som också är över 18 år) som använder mopeden, kan försäkringsbolaget ifrågasätta ersättning vid en skada. I värsta fall kan ersättningen utebli helt. Detta beror på att försäkringen anses vara felaktigt utformad och inte reflektera den verkliga brukssituationen.

Om den huvudsakliga föraren är under 18 år ska föräldern stå som försäkringstagare, under förutsättning att den underåriga anmäls till försäkringsbolaget som extra användare.

Det är också viktigt att komma ihåg att det juridiska ansvaret för en moped följer den registrerade ägaren. Om en olycka inträffar kan det alltså få konsekvenser inte bara för försäkringen utan också för eventuella rättsliga processer.

Krav på exklusiv användning

Vissa försäkringsbolag kan kräva att endast ägaren använder mopeden. I dessa fall måste försäkringstagaren ofta skriva under ett intyg där de lovar att ingen annan kommer att köra fordonet. Det är en åtgärd som försäkringsbolagen vidtar för att minska risken för skador eller olyckor, eftersom statistik visar att olyckor är vanligare bland förare som inte är vana vid ett specifikt fordon.

Vem behöver teckna försäkring?

Ungdomar med mopedkörkort

Om din son eller dotter har tagit mopedkörkort och är den som faktiskt använder mopeden, ska de också vara anmälda som brukare av fordonet hos försäkringsbolaget. Annars riskerar ersättning vid skada att utebli från försäkringsbolaget. Försäkringsalternativ för mopeder inkluderar trafikförsäkring, halvförsäkring och helförsäkring, där varje nivå ger olika omfattning av skydd, och trafikförsäkring är det obligatoriska för alla mopeder som framförs i trafik.

Läs mer: Mopedförsäkring – vilka krav gäller?

Hur tecknar man rätt försäkring?

Att välja och teckna rätt försäkring börjar med att förstå de olika alternativen och deras krav. Här är några praktiska tips för att se till att allt går rätt till:

  1. Registrera rätt ägare
    Den person som använder mopeden mest ska också stå som ägare i vägtrafikregistret. Detta är en enkel process som hanteras via Transportstyrelsen.
  2. Anpassa försäkringen efter användning
    För ungdomar som kanske är nya i trafiken kan det vara klokt att överväga en helförsäkring, som även täcker vagnskador på mopeden vid olyckor. Trafikförsäkring är billigast men täcker endast skador på andra personer eller deras egendom.
  3. Informera försäkringsbolaget korrekt
    När du tecknar försäkringen, se till att alla uppgifter om ägaren och brukaren är korrekta. Missvisande information kan leda till problem längre fram.

Vad händer vid olycka?

Om en olycka inträffar och försäkringsuppgifterna inte stämmer med verkligheten kan det bli problematiskt att få ersättning. Försäkringsbolagen har rätt att neka ersättning om försäkringstagaren och brukaren inte överensstämmer. Dessutom kan det uppstå juridiska komplikationer om den som kör fordonet inte är registrerad ägare.

I värsta fall kan detta också påverka föräldrarnas andra försäkringar, exempelvis hemförsäkringen, eftersom försäkringsbolaget kan se det som en form av försäkringsbedrägeri.

Sammanfattning

Att teckna en mopedförsäkring på föräldern istället för på ungdomen som faktiskt använder mopeden är sällan en bra idé. Grundregeln är tydlig: den registrerade ägaren ska också vara den som tecknar försäkringen. Föräldrar kan hjälpa till med att betala premien eller välja försäkring, men ägarregistreringen och försäkringsavtalet bör stå i ungdomens namn om det är de som kör fordonet.

Om ungdomar saknar körkort kan det i undantagsfall vara motiverat att föräldrar står som ägare och försäkringstagare, men detta bör korrigeras så snart körkortet är klart. För att undvika problem är det viktigt att alltid följa de regler och riktlinjer som gäller för mopedförsäkringar. På så sätt skyddas både förare och fordon, samtidigt som risken för försäkringsproblem minimeras.

Vår topplista över de bästa mopedförsäkringarna

1

Ica Försäkring

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 500 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • Ingen självrisk vid stöld
  • Säsongsanpassad
  • Flexibelt och kostnadseffektivt skydd med ICA Bonus-poäng
2

Folksam

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 000 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och vagnskada
  • Premieåterbetalning vid avställning
  • Säsongsanpassad
  • Flexibelt skydd för olyckor, stöld och skador
3

Gjensidige

Mopedförsäkring
  • Självrisk på 2 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • 0 kr självrisk om föraren är vållande
  • Täckning för olyckor, stöld och skador
  • Stort skydd för både förare och fordon
4

If Försäkringar

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 000 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och maskinskador
  • 0 kr självrisk om föraren är vållande
  • Säsongsanpassad
  • Omfattande skydd för olyckor, stöld och skador
5

Länsförsäkringar

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 2 000 kr eller 3 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • Helförsäkring täcker både stöld och skadegörelse
  • Täckning för olyckor, stöld och skador
  • Flexibelt och kostnadseffektivt skydd för mopeder

Prisjämförelse av mopedförsäkringar

I vårt senaste test på jämförde vi priser på försäkringar för en begagnad EU-moped hos fem stora försäkringsbolag. Vi tittade på tre olika försäkringsalternativ: trafikförsäkring, halvförsäkring och helförsäkring, för att ge en bra överblick över kostnaderna för olika skyddsnivåer.

Priserna är hämtade den 18:e november 2024.

Bolag
Trafikförsäkring
Halvförsäkring
Helförsäkring
177 kr/mån (2 124 kr/år)
216 kr/mån (2 592 kr/år)
301 kr/mån (3 612 kr/år)
212 kr/mån (2 544 kr/år)
256 kr/mån (3 072 kr/år)
305 kr/mån (3 660 kr/år)
257 kr/mån (3 084 kr/år)
339 kr/mån (4 068 kr/år)
403 kr/mån (4 836 kr/år)
259 kr/mån (3 108 kr/år)
346 kr/mån (4 152 kr/år)
415 kr/mån (4 980 kr/år)
262 kr/mån (3 144 kr/år)
359 kr/mån (4 308 kr/år)
424 kr/mån (5 088 kr/år)

Vidare läsning

Vidare läsning: Hela vår jämförelse av mopedförsäkringar!

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.

Rulla till toppen