Mopedförsäkring - vilka krav gäller?

Vilken försäkring behöver man för mopeden och när (Klass I och II)?

Uppdaterat: 21 november 2024

Mopedförsäkring är en viktig del av ägandet av en moped, och för mopeder (både klass I och II) som är i trafik är det alltid ett lagkrav att ha åtminstone en trafikförsäkring, så länge mopeden inte är avställd. Trafikförsäkringen är ett minimikrav för mopeder som används i trafiken och täcker skador som du orsakar på andra personer, fordon eller egendom i trafiken.

När är mopedförsäkring ett lagkrav och vilken ska man ha?

Lagkrav på mopedförsäkring

Enligt svensk lag är det obligatoriskt att ha en trafikförsäkring på mopeder som är registrerade i vägtrafikregistret. Detta gäller både moped klass I (EU-mopeder) och moped klass II. Trafikförsäkringen täcker skador på andra människor, deras egendom och andra trafikdeltagare som du orsakar med din moped, men den täcker inte skador på din egen moped eller dig själv.

Vilken försäkring är ett lagkrav?

För alla mopeder som är registrerade i vägtrafikregistret, oavsett om de är klass I eller klass II, krävs minst en trafikförsäkring. Trafikförsäkringen är den lägsta nivån av mopedförsäkring och är ett lagkrav för att få använda mopeden på allmän väg.

Moped klass I

Moped klass I, eller EU-moped, är registreringspliktig och måste alltid ha trafikförsäkring. Om du kör en sådan moped måste du ha försäkringen på plats innan du får köra. Utöver trafikförsäkring kan du välja halv- eller helförsäkring för att få ytterligare skydd, men trafikförsäkring är alltid ett krav.

Moped Klass 1, även kallad EU-moped, är en kategori mopeder som uppfyller specifika krav enligt EU-regler och svenska trafiklagar. Denna typ av moped är konstruerad för att köra i en maximal hastighet av 45 km/h och kräver registrering för att få användas på allmän väg.

Moped klass II

För moped klass II, som inte har registreringsplikt (behöver inte registreringsskult), är det också ett krav att ha trafikförsäkring om du använder mopeden på allmän väg. Detta gäller även om mopeden inte är registrerad. Även om klass II-mopeder inte kräver en registreringsskylt eller vägtrafikregistrering, måste de ändå vara trafikförsäkrade om de ska användas i trafik.

Moped klass II är fordon som har en maxhastighet på 25 km/h och saknar registreringsplikt. Äldre mopeder som är tillverkade för att köra upp till 30 km/h räknas också som klass II. Dessa mopeder körs vanligtvis på cykelbanor.

En moped klass II behöver bara vara trafikförsäkrad när den används. Ägare kan också välja till en halvförsäkring för skydd mot exempelvis stöld eller skador som uppstår vid brand.

Vad som gäller för mopedbilar

Mopedbilar räknas som mopeder klass I. De får vara konstruerade för en hastighet av högst 45 km/timme och har vanligtvis en kupé med två sittplatser.

Mopedbilen ska ha registreringsskylt och en så kallad LGF-skylt monterad baktill på fordonet. Om mopedbilen inte är avställd så måste den enligt lag vara trafikförsäkrad, även om den inte används.

För att köra moped klass I, till exempel mopedbil, ska du ha fyllt 15 år och ha körkort klass AM.

Vad innebär trafikförsäkring?

Trafikförsäkring täcker skador som du orsakar på andra personer, fordon eller egendom, men inte skador på din egen moped eller föraren. Trafikförsäkringen är den grundläggande försäkringen som krävs för att följa lagen, men den ger inte ett komplett skydd för din egen moped om olyckan skulle vara framme.

Andra typer av försäkringar

För mer skydd, exempelvis för skador på din egen moped, kan du välja halv- eller helförsäkring, men dessa är inte ett krav enligt lagen. Halvförsäkring täcker förutom trafikförsäkringen även stöld, brand och vissa typer av skador på din egen moped. Helförsäkring ger det mest omfattande skyddet, inklusive även vagnskador, vilket innebär att din egen moped repareras även om du orsakar skadan.

Vilka typer av försäkringar finns?

Trafikförsäkring – det minsta kravet av försäkring på mopeder som används på allmän väg

Trafikförsäkring är det minsta krav som ställs enligt lag. Den täcker skador som din moped orsakar på andra personer eller egendom. Däremot ger den inget skydd för skador på din egen moped eller dig själv som förare.

Utöver den obligatoriska trafikförsäkringen: Halvförsäkring och Helförsäkring

Halvförsäkring är frivillig och inkluderar trafikförsäkringen och ger också skydd mot stöld, brand och rättsliga tvister. Den kan också täcka kostnader för vissa reparationer om mopeden skadas av yttre faktorer.

Helförsäkring är frivillig och är det mest omfattande alternativet. Utöver skyddet i halvförsäkringen täcker den vagnskador, vilket innebär att din moped repareras även om du själv orsakar skadan. Det är ett bra val för dyrare mopeder och mopedbilar.

Behövs mopedförsäkring när mopeden är avställd?

Vad innebär avställning?

Avställning innebär att ett fordon, i detta fall en moped, tas ur trafik och inte får användas på allmän väg. När du ställer av din moped i vägtrafikregistret (VTR) innebär det att du inte längre får köra den på vägarna. Avställning kan göras för att spara på försäkringskostnader under vintermånader eller när mopeden inte används under en längre period.

Försäkring under avställning är inte ett krav

Enligt lagen behöver du inte ha trafikförsäkring på en moped som är avställd, eftersom den inte är i trafik och därför inte kan orsaka några skador på andra eller deras egendom. Försäkringskravet för trafikförsäkring upphör när mopeden är avställd, men det innebär inte att du kan helt bortse från försäkringen. Försäkringen måste alltså vara aktiv så länge mopeden inte är avställd, och om den ska ställas på igen så måste trafikförsäkringen vara på plats innan den får användas.

Halv- och helförsäkring vid avställning

Även om trafikförsäkringen inte är ett krav under avställning, kan det finnas andra delar av din försäkring som kan påverkas. Om du har en halv- eller helförsäkring kan du välja att pausa dessa under avställningen för att undvika extra kostnader. En del försäkringsbolag erbjuder möjligheten att ”stänga av” eller pausa halv- och helförsäkring medan mopeden är avställd, vilket gör att du bara betalar för trafikförsäkringen om mopeden är avställd. Detta beror dock på vilket försäkringsbolag du har och deras specifika villkor.

Så här ställer du av din moped

För att ställa av din moped i vägtrafikregistret behöver du logga in på Transportstyrelsens hemsida, använda deras app, eller skicka in en avställningsanmälan via registreringsbeviset. När mopeden är avställd kommer försäkringskravet för trafikförsäkringen att upphöra, men du bör alltid kontrollera med ditt försäkringsbolag för att säkerställa att du inte betalar för mer försäkring än nödvändigt.

Sammanfattning

Det är inte ett lagkrav att ha mopedförsäkring när mopeden är avställd. För trafikförsäkring gäller att den endast krävs när mopeden används i trafik. Om mopeden inte är i trafik, kan du ställa av den och försäkringskravet för trafikförsäkring upphör. Däremot kan du fortfarande behöva betala för eventuella andra delar av försäkringen om mopeden inte är avställd. För att vara säker på vilka regler som gäller för din försäkring, är det alltid bäst att kontrollera med ditt försäkringsbolag.

Hur fungerar årsförsäkring?

Bindningstid och avställning

En årsförsäkring gäller under hela kalenderåret, oavsett om mopeden används eller ställs av. Om du ställer av din moped påverkar det vanligtvis inte försäkringspremien, eftersom kostnaden redan är säsongsanpassad. Däremot kan du få återbetalning av försäkringspremien om du säljer mopeden innan försäkringen löpt ut.

Vem ska stå på försäkringen?

Ägare och brukare

Det är viktigt att mopedens faktiska ägare står som försäkringstagare. Om en minderårig äger mopeden men inte har förarbevis måste en vårdnadshavare registreras som ägare och stå på försäkringen. Försäkringsbolaget kan neka ersättning om det inte är den verkliga ägaren som är försäkrad.

Undantag vid minderåriga

Om mopeden ägs av en minderårig som inte ännu kan registreras som ägare, är det vårdnadshavaren som ska försäkra mopeden. När den minderårige har tagit körkort eller fyllt 18 år kan ansvaret för försäkringen överföras till denne.

Vad händer vid stöld eller skada?

Skydd mot stöld

För att skyddet mot stöld ska gälla kräver många försäkringsbolag att mopeden är låst med ett godkänt lås, ofta i klass 3/C. Om mopeden också är utrustad med en spårsändare kan självrisken i vissa fall elimineras vid stöld.

Skador på trimmade mopeder

Om din moped är trimmad ersätter försäkringsbolagen inte skador, eftersom detta betraktas som olaglig användning. Dessutom är trimmade mopeder oftare inblandade i olyckor, vilket gör dem till en högre risk.

Sammanfattning

Att ha rätt försäkring för din moped är både ett lagkrav och en trygghet för dig som ägare. Valet mellan trafik-, halv- och helförsäkring beror på dina behov och vilken typ av moped du har. Se till att följa alla krav och villkor för att undvika problem vid skador eller stöld, och jämför olika försäkringsbolag för att hitta det bästa alternativet för dig.

Vilken är den bästa mopedförsäkringen 2024?

ICA Mopedförsäkring är ett utmärkt val 2024 enligt vår jämförelse av mopedförsäkringar. Den erbjuder ett bra skydd till ett konkurrenskraftigt pris, med den högsta ersättningen i vårt test och med alternativ för självrisk på 3 500 kr eller 6 000 kr. Detta gör att du kan anpassa försäkringen efter din budget och hur mycket du är beredd att betala vid en eventuell skada.

En stor fördel med ICA Mopedförsäkring är att priset blir lägre under vintermånaderna. Det innebär ett kostnadseffektivt alternativ för dig som inte kör lika aktivt året runt.

Försäkringen är enkel att teckna och förstå, vilket gör den ett bra val för både nya och erfarna mopedägare. Den täcker skador på mopeden, och du kan även lägga till extra skydd om du vill ha ännu mer trygghet.

ICA Mopedförsäkring är också ett bra val för både körning i Sverige och vid resor utomlands. Den har inga specifika ålderskrav, vilket gör den tillgänglig för en bred grupp mopedägare, oavsett ålder.

Vår topplista över de bästa mopedförsäkringarna

1

Ica Försäkring

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 500 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • Ingen självrisk vid stöld
  • Säsongsanpassad
  • Flexibelt och kostnadseffektivt skydd med ICA Bonus-poäng
2

Folksam

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 000 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och vagnskada
  • Premieåterbetalning vid avställning
  • Säsongsanpassad
  • Flexibelt skydd för olyckor, stöld och skador
3

Gjensidige

Mopedförsäkring
  • Självrisk på 2 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • 0 kr självrisk om föraren är vållande
  • Täckning för olyckor, stöld och skador
  • Stort skydd för både förare och fordon
4

If Försäkringar

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 3 000 kr eller 6 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och maskinskador
  • 0 kr självrisk om föraren är vållande
  • Säsongsanpassad
  • Omfattande skydd för olyckor, stöld och skador
5

Länsförsäkringar

Mopedförsäkring
  • Flexibla självrisker på 2 000 kr eller 3 000 kr
  • Tillägg för rättsskydd och assistans
  • Helförsäkring täcker både stöld och skadegörelse
  • Täckning för olyckor, stöld och skador
  • Flexibelt och kostnadseffektivt skydd för mopeder

Vidare läsning: Hela vår jämförelse av mopedförsäkringar!

Vi använder cookies för att ge dig en bra användarupplevelse. Genom att fortsätta använda vår hemsida kommer vi att anta att du är okej med detta.

Rulla till toppen